Podnikání - jak začít podnikat

1) Musíme mít živnostenský list?

Před zahájením podnikání nebo jiné samostatné činnosti si opatříme živnostenské oprávnění. Pro některé činnosti (například spisovatel) sice živnostenské oprávnění nepotřebujeme (blíže viz OSVČ bez živnosti), ale kvůli dani z příjmu je výhodnější živnost mít.

2) Jednotný registrační formulář 

Nejdřív zajdeme na kterýkoliv živnostenský úřad a vyplníme Jednotný registrační formulář. Tím provedeme najednou všechny nezbytné registrace a ohlášení, tedy získání živnosti, registraci k dani z příjmu i oznámení zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Výpis z rejstříku trestů už nepotřebujeme, úřad si jej zajistí sám.

Zároveň můžeme provést i registraci k silniční dani, DPH nebo dani z příjmů za zaměstnance, podle toho, co budeme potřebovat.

Pokud neuděláme registrace a ohlášení pomocí Jednotného registračního formuláře, musíme to udělat jednotlivě na příslušných úřadech a pojišťovně. Například registraci k dani z příjmu fyzických osob na finančním úřadě do 15 dnů ode dne, kdy jsme začali vykonávat samostatnou činnost nebo přijali příjem, registraci k zdravotnímu a sociálnímu pojištění do 8 dnů.

3) EET - elektronická evidence tržeb

Pokud budeme brát peníze v hotovosti a naše činnost již podléhá EET, zahájíme EET. Musíme to udělat před přijetím první tržby v hotovosti.

4) Daňová evidence

Evidujeme veškeré svoje tržby a pohledávky (vydané faktury) a vydáváme zákazníkům doklady. Kopie uschováme. 

Zároveň je dobré si uschovávat doklady k našim výdajům a závazkům (přijaté faktury). Máme-li výdaje vysoké, uděláme z nich daňovou evidenci se skutečnými výdaji. Jsou-li výdaje nízké, spočítáme po skončení roku výdaje procentem z příjmů. 

5) Zdravotní a sociální pojištění

Důležité je vědět, zda musíme už během prvního roku platit zálohy na pojištění. Jestliže máme samostatnou činnost jako svoji hlavní činnost, platíme hned od prvního měsíce zálohy na zdravotní pojištění i sociální pojištění. Pokud ji máme jen jako vedlejší činnost, zálohy první rok neplatíme, pojištění doplatíme po konci roku podle Přehledů příjmů pro zdravotní pojišťovnu a sociální pojištění. Budeme-li mít při vedlejší činnosti nízký zisk, sociálnímu pojištění se zcela vyhneme - viz Sociální pojištění a nízký zisk.

6) DPH

Pokud jsme plátce DPH, vedeme také evidenci podle zákona o DPH. Zpočátku však patrně budeme fungovat jako neplátce DPH. 

7) Auto, silniční daň

Pokud používáme auto pro podnikání, platíme čtvrtletně zálohy na silniční daň a po konci roku podáme daňové přiznání.

8) Web, marketing

Měli bychom mít vlastní web, kde zákazníky informujeme o své nabídce a kontaktech na nás. Web se stane naším reklamním nástrojem, hlavně na počátku podnikání se vyplatí do reklamy něco zainvestovat.

9) Daně a pojištění po konci roku

Po skončení roku stanovíme příjmy, výdaje a zisk, použijeme k tomu daňovou evidenci nebo výdaje procentem z příjmů. Podáme daňové přiznání k dani z příjmu a zaplatíme daň z příjmu. Dále podáme Přehled příjmů zdravotní pojišťovně a Přehled příjmů pro sociální pojištění, a podle nich pojištění doplatíme. Veškeré povinnosti a termíny uvádí Daňový kalendář. 

Aktualizováno dne 12.3.2020
Vytisknuto dne 2.4.2020
Původní adresa článku: https://www.jakpodnikat.cz/jak-zacit-podnikani.php