Eshop: vrácení zboží, reklamace

Novinky pro eshopy od 6. 1. 2023

Novinky se týkají například reklamací, slev, uživatelských recenzí, obchodních podmínek, objednávkového tlačítka, viz změny pro e-shopy od 6.1.2023 nebo přehled změn. Mezi pozitiva patří například to, že záruční listy nebo návody k použití už stačí digitálně. Dále některé věci už nedozoruje státní Česká obchodní inspekce ČOI, ale spotřebitel si je musí případně řešit sám přes soudy, což může zákazníky odradit. No a odstupování od smluv a vracení zboží do 14 dní je férovější, například u otevřeného nebo špinavého zboží.

Vrácení zboží - odstoupení od smlouvy do 14 dní

Zákazník má stále právo na 14denní odstoupení od smlouvy. Nyní ale obchodník může snadněji vrátit méně peněz, pokud dojde k opotřebení zboží. Zákazník totiž může zboží použít už jen k tomu, „aby se obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží". (To je konec doby, kdy si zákazníci mohli zboží v podstatě bezplatně na 14 dní zapůjčit a volně s ním v té době nakládat.) Zákazník nemůže vrátit ani zboží, které se rychle kazí nebo zastarává, ani zboží, u kterého porušil hygienický obal (například vybalil filtrační vložku z obalu). 

Zboží může zákazník vrátit do 14 dní od převzetí zboží, pokud jsme mu tuto informaci sdělili (máme ji např. na webu e-shopu - hodí se na to obchodní podmínky), nebo do jednoho roku a 14 dní, pokud jsme neuvedli možnost odstoupit jen do 14 dní. O 14ti-denní lhůtě pro odstoupení od smlouvy můžeme zákazníka informovat i dodatečně, od té chvíle pak běží čtrnáctidenní lhůta na vrácení zboží.

Po odstoupení od smlouvy musí zákazník předat nebo odeslat zboží zpět do 14 dní. Zákazníkovi do 14 dní vrátíme peníze, nemusí to být dříve, než nám zákazník zboží předá nebo prokáže, že je odeslal.

Zákazníkovi vracíme kupní cenu zboží a rovněž náklady na nejlevnější dopravu k němu. Nemusíme hradit náklady na dopravu zboží od zákazníka k nám, pokud o tom zákazníka informujeme (ideálně v obchodních podmínkách). Jinak jeho poštovné hradíme také.

Reklamace zboží

Coby prodávající odpovídáme za to, že dodané zboží nemá při převzetí vady a bude při dobrém používání fungovat minimálně dva roky.

Vadné zboží: 

Pokud zákazníkovi dodáme kazové zboží, má právo na výměnu nebo opravu. Jestliže není možná výměna ani oprava, může odstoupit od smlouvy. Zákazník může při výskytu vady dostat slevu z kupní ceny.

Zboží porouchané v záruční době:

Pokud se v záruční době vyskytne vada, musíme rozlišit, zda je tato vada podstatným nebo nepodstatným porušením kupní smlouvy. U podstatného porušení si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy nebo slevu. U nepodstatného porušení může zákazník žádat odstranění vady nebo slevu. Odstoupit může jen tehdy, když odmítneme závadu odstranit nebo to nestihneme včas.

Zákon

Zákon o ochraně spotřebitele a hlava pátá Občanského zákoníku.

Aktualizováno dne 16.1.2023
Vytisknuto dne 29.2.2024
Původní adresa článku: https://www.jakpodnikat.cz/eshop-vraceni-zbozi-reklamace.php